Wie zijn wij

Wie zijn wij

Het idee voor een staatsvrije vrijeschool in Den Haag ontstond op verschillende plekken. Bij enkelen van ons broeide het idee al een tijdje, voor anderen ontstond de noodzaak tot een school omdat de eigen kinderen ouder werden en de wens tot een passende school groeide. Wij, vijf mensen, vonden elkaar.
Onze wekelijkse vergaderingen voor de nieuwe school zijn inspirerend en levendig. Wij herkennen elkaar in ons ideaal, in de wens om tot een gezonde school op antroposofische basis te komen. Wij vullen elkaar aan met onze verschillende kwaliteiten en vaardigheden om deze school neer te zetten tot in de meest praktische zin.

Selma van der Tuijn, onderbouwjuf
Als klein meisje zette ik mijn eerste stappen van het schoolse leven in de vrijeschool. Ik voelde mij er onmiddellijk thuis en bleef tot mijn achttiende. Na het afronden van de twaalfde klas wilde ik een ander stukje van de wereld zien, buiten de vrijeschool. Dit viel echter tegen en toen ik de kans kreeg een jaar later te beginnen aan de vrijeschool pabo (toen nog Hogeschool Helicon) greep ik die met beide handen aan. Graag wilde ik meer leren over de achtergrond van de vrijeschool en waarom ik mij daar thuis voelde.
Inmiddels sta ik al bijna 18 jaar voor de klas, nog steeds met net zoveel plezier als in het begin. Met enthousiasme, kennis en liefde begeleid ik de klassen die aan mijn zorgen worden toevertrouwd. Ik vind het belangrijk dat er een fijn pedagogisch klimaat is, dat de kinderen zichzelf kunnen zijn en gezien worden. Als moeder van vier kinderen weet ik uit eigen ervaring hoe belangrijk dit is.
Het oprichten van een staatsvrije school wekte direct mijn enthousiasme. Ik wil meewerken aan een plek waar leerkrachten in vrijheid, kijkend naar de kinderen, hun onderwijs kunnen ontwikkelen. De weg die wij gaan als initiatiefgroep is heel waardevol en inspirerend.

Sanneke Potgieser, euritmiste
Als kleuter bezocht ik met mijn vader een bazar op een vrijeschool, ik voelde mij hier zó op mijn plek dat ik uitsprak hier naar school te willen, zo geschiedde.
Op de middelbare school heb ik twee jaren op een staatsvrije vrijeschool gezeten. Dit waren heerlijke jaren waarin ik mij gezien voelde. Door sluiting van deze school ging ik naar enkele andere middelbare scholen, hier ervoer ik een veel anoniemere wereld.
Het was voor mij duidelijk dat ik verder wilde in de vrijeschoolwereld, ik kwam uit bij de euritmie, een vak dat mij al sinds mijn jeugd aansprak.
In mijn werk als euritmieleerkracht word ik blij van het enthousiasme en de fantasie van de kinderen. Iedere dag is voor hen een nieuw begin. Het beoefenen van euritmie helpt de kinderen om te leren bij zichzelf te zijn en tegelijkertijd oog te houden voor de groep, vaardigheden die we heel hard nodig hebben in deze tijd. De euritmie als kunst biedt vele mogelijkheden om de schoonheid te ervaren van muziek, poëzie en beweging.
De wens om een klein schooltje op te richten draag ik al lang bij me en werd weer aangewakkerd na een bezoek aan een net opgerichte staatsvrije vrijeschool. Nu is het zover en zijn we daadwerkelijk met een mooie groep leerkrachten op weg om onze eigen school vorm te geven!

Christel Houtermans, onderbouwjuf
Ik ben geboren en getogen in Limburg waar ik in 1987 in Heerlen de reguliere PABO afgerond heb. Vervolgens ben ik enkele jaren gaan reizen. Vanaf 1991 heb ik 6 jaar als klassenleerkracht gewerkt aan de Vrije School te Zoetermeer.
In 1997 heb ik mijn werkzaamheden in het onderwijs enkele jaren stopgezet om me te richten op de opvoeding van mijn vier kinderen. In die tijd volgde ik de avondstudie orthopedagogiek aan de universiteit in Leiden.
Sinds 2012 ben ik werkzaam als klassenleerkracht aan De Vrije School Den Haag. Ik ben erg enthousiast over het opzetten van de eerste staatsvrije Vrijeschool in Den Haag. Mijn bijdrage aan dit initiatief, waarin de vrijheid van leraarschap centraal staat, geeft mij positieve energie. 

Eefje Helleman, kleuterjuf
Hallo, mijn naam is Eefje Helleman. Ik ben getrouwd met Volkert Kester en samen hebben wij 5 kinderen in de leeftijd van 2 t/m 14 jaar. Zij zitten allemaal op een vrijeschool en de jongste gaat naar een antroposofisch kinderdagverblijf. Op mijn zestiende ben ik begonnen met het lezen van boeken van Rudolf Steiner, zo kwam ik erachter dat de antroposofische menskunde goed bij mij paste. Na een aantal opleidingen bezocht te hebben sprak Hogeschool Helicon (pabo voor de vrijeschool) mij het meeste aan. Zo kwam het dat ik juf werd.
Inmiddels ben ik nu bijna 20 jaar kleuterjuf. Nog iedere dag dat ik werk ga ik met veel plezier naar de kinderen. Ik geniet ervan om kinderen te zien groeien van net peuter af tot schoolrijpe kleuter, hen te volgen in hun ontwikkeling en goed te kijken naar wat ieder kind nodig heeft om tot bloei te komen. Met de kinderen ben ik graag bezig met huishoudelijk en ambachtelijk werk. Wol wassen, kaarden, spinnen en weven, hout snijden, brood bakken, soep koken, vuur maken en zo meer. Het lijkt me heerlijk om te werken op een plek waar we veel buiten kunnen zijn in een school waar we het onderwijs helemaal zelf vorm kunnen geven en de kinderen in een kleinere groep de wereld kunnen beleven.

Mariëlle Grootwassink, kleuterjuf en onderbouwjuf
Ik heb de kleuterklas, onderbouw en een deel van de bovenbouw aan een vrijeschool doorlopen.
Na de middelbare school heb ik enkele jaren gezworven. Boerderijwerk in Frankrijk en werk op een heilpedagogisch instituut in Portugal brachten mij prachtige ervaringen.
In 2006 begon ik aan mijn eerste baan als leerkracht in de onderbouw.
Met de geboorte van mijn eigen twee zoons ben ik mij gaan richten op het gezinsleven en ben enkele jaren als gastouder werkzaam geweest. Dit was een intensieve en rijke tijd waarin ik ontzettend veel pedagogische lessen mocht ontvangen van de kinderen.
Achter mijn eigen kinderen aan ben ik het schoolleven weer ingegroeid, eerst bij de peuters, vervolgens bij de kleuters. Daar werk ik nu al een aantal jaar met veel plezier.
Ik ben een doener, ik werk graag met mijn handen, hout bewerken, tuinieren, muziek maken.
Het opzetten van deze school is een geweldig avontuur, ik hou van ondernemen en pionieren, een ideaal dat ik al lang bij me droeg mag er nu komen, de uitwerking hiervan is vele malen verrassender dan ik mij ooit voor had kunnen stellen.